Helpoimmin voit hakea korvausta Oma Pohjantähdessä.
Vahingot
Tältä sivulta löydät meiltä useimmin kysytyt kysymykset vahinkoihin liittyen. Muut usein kysytyt kysymykset löydät täältä.
Vakuutuksen ehdot määrittävät sen, korvataanko tapahtunut vahinko. Voimme ottaa kantaa korvattavuuteen sitten, kun kaikki vahinkoon liittyvät seikat ovat tiedossamme.
Joissakin tapauksissa pelkkä soitto meille riittää. Löydät vahinkoihin liittyvät ohjeet täältä.
Omavastuu tarkoittaa sitä rahamäärää, joka jää sinulle itsellesi maksettavaksi, kun vahinko on sattunut.
Esimerkiksi kotivakuutuksessa sinulla voi olla irtaimiston vakuutuksessa vaikkapa 150 euron omavastuu. Kun kodinkone rikkoutuu, korvattavasta summasta vähennetään valitsemasi omavastuu. Jos korvauksen määrä jää pienemmäksi kuin valitsemasi omavastuu, et saa korvausta vakuutuksesta.
Meillä saat valita vakuutusten omavastuut hyvinkin laajasti. Omavastuun määrä vaikuttaa tietysti myös vakuutuksen hintaan – mitä korkeampi omavastuu, sitä halvempi vakuutus.
Löydät vakuutustesi omavastuut Oma Pohjantähden Vakuutukset-osiosta tai vakuutuskirjalta.
Lähes poikkeuksetta omaisuuden arvo alenee sen iän myötä. Siksi myös vakuutuskorvaus on pienempi, jos vahingoittunut esine tai muu omaisuus on jo useamman vuoden vanha.
Erilaiset esineet ja muu omaisuus kestävät ikääntymistä kuitenkin eri tavoin. Tästä syystä laskemme eri esineiden arvon alentumisen eri tavoilla. Ikävähennyksiä saattaa tulla esimerkiksi irtaimistolle, talotekniikalle tai veneelle sattuneissa vahingoissa.
Löydät tarkemmat ikävähennykset vakuutusehdoistamme.
Kun lääkäri toteaa tarpeen laajempaan tutkimukseen tai toimenpiteeseen, kuten korvien putkitukseen tai magneettikuvaukseen, hän tekee Pohjantähteen maksusitoumuspyynnön. Saat meiltä tekstiviestillä tiedon, kun maksusitoumus on myönnetty. Jos kyse on kiireellisestä toimenpiteestä, voit myös soittaa meille.
Yleensä saamme hoitolaitokselta maksusitoumuspyynnön muutamassa arkipäivässä. Käsittelemme useimmat maksusitoumuspyynnöt viikon kuluessa.
Kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen Oma Pohjantähdessä, saat noin 15 minuutin kuluessa vahvistusviestin sähköpostiisi. Tarkastathan Omat tiedot -kohdassa, että meillä on oikea sähköpostiosoite.
Saat korvauspäätöksen jopa vuorokaudessa, kun ilmoitat vahingosta Oma Pohjantähdessä. Korvauksen saaminen voi kuitenkin kestää tapauksesta riippuen päivästä useampaan viikkoon. Saat meiltä tiedon, kun ilmoittamasi vahinko on käsitelty.
Kun sinulta pyydetään lisäselvityksiä, voit kätevästi toimittaa pyydetyt tiedot Oma Pohjantähdessä. Lisäselvitykset on mahdollista lisätä viestin liitteeksi.
Sinun täytyy hakea korvausta vakuutuksesta viimeistään vuoden kuluessa siitä, kun vahinko on tapahtunut.
Jos olet tyytymätön saamaasi korvauspäätökseen, ensimmäiseksi kannattaa olla yhteydessä korvauspalveluumme. Mikäli asia ei ratkea yhteydenotolla, löydät eri muutoksenhakuohjeet tästä:
Matkalla sattuneissa tapaturmissa ja sairastumisissa sinua auttaa yhteistyökumppanimme SOS International.
SOS Internationalin numerossa +45 7010 5054 saat palvelua suomeksi ympäri vuorokauden. Voit myös olla yhteydessä SOS:in nettipalveluun.